ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΣΤΟ 4ο ΤΕΥΧΟΣ του «φ»

Το τεύχος αυτό είναι πλουσιότερο (304 σελ.) από όλα τα προηγούμενα, με ένα ποικίλο περιεχόμενο και αυτό και με ένα 40σέλιδο αφιέρωμα στον Leonard Euler, τον θεμελιωτή της Σύγχρονης Επιστήμης, με την ευκαιρία του «Έτους Euler» όπως έχει χαρακτηριστεί από την Παγκόσμια Μαθηματική Κοινότητα το 2007, καθώς φέτος συμπληρώνονται 300 χρόνια από γέννηση του Μεγάλου Ελβετού Μαθηματικού.

Ξεχωριστό επίσης ενδιαφέρον, νομίζουμε ότι παρουσιάζει η Συνέντευξη με τον καθηγητή του Παν/μίου Κρήτης κύριο Μιχάλη Λάμπρου, ο οποίος απαντά με μεγάλη εμβρίθεια σε καίρια ερωτήματα σχετικά με τη Μαθηματική μας Εκπαίδευση, τους Μαθηματικούς Διαγωνισμούς και διάφορα άλλα θέματα.

Αλλά ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες για όλους μας είναι σίγουρα και δύο μεταφρασμένες μικρές συνεντεύξεις, με την άδεια των Αμερικανών Καθηγητών Paul Davis από το Worchester Polytechical Jnstitute και Louis Gross από το Παν/μιο του Tennesse στο Konxville, πάνω στο επίκαιρο τα τελευταία χρόνια ζήτημα της «Διαθεματικότητας» (ή καλύτερα όπως εκείνοι λένε, της «διεπιστημονικότητας»).

Και ως παράδειγμα πάνω σε μια τέτοια προσέγγιση των Μαθ/κών, θα μπορούσε να εκληφθεί το εξαιρετικό άρθρο του Δρ. Στέφανου Γιαλαμά, Διευθυντή του American Community School στην Αθήνα, με τίτλο «Χρησιμοποιώντας Καθοδηγούμενη Έρευνα στη Διδασκαλία των Μαθ/κών». Το άρθρο αυτό πρωτοδημοσιεύτηκε στο πνεύμα της Διαθεματικότητας εντάσσοντας και τα άρθρα των συναδέλφων Ηλία Κανδυλάκη με τίτλο «Σύντομες Δραστηριότητες για το Γυμνάσιο» και του Γιώργου Ρίζου με τίτλο: «Δραστηριότητες στα Μαθηματικά Γυμνασίου, Στατιστική για τη Β΄ Τάξη – Μια Διδακτική πρόταση».

Πέρα από το υπόλοιπο και πάντα ενδιαφέρον (όπως με έμφαση τονίζουν πολυάριθμοι φίλοι αναγνώστες του «φ»), ξεχωρίζουμε στο 4ο τεύχος, το πλούσιο υλικό που περιλαμβάνεται στο άρθρο: «ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ». Πάνω από 100 προβλήματα, μπορούν να αποτελέσουν ένα πολύτιμο εργαλείο για τους συναδέλφους της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά και τους Μαθηματικούς που έχουν παιδιά στο Δημοτικό.

Και φυσικά όπως σε όλα τα προηγούμενα τεύχη, εκτεταμένες συλλογές προβλημάτων Μαθ/κών Διαγωνισμών Γυμνασίου και Λυκείου απ’ όλο τον κόσμο, εξαιρετικά δομημένων, μπορούν να αξιοποιηθούν από τους συναδέλφους Μαθηματικούς για να βοηθήσουν τους ταλαντούχους μαθητές τους, αλλά και για να δώσουν ένα άλλο χρώμα στην καθημερινή διδασκαλία των Μαθηματικών.

Πέρα όμως από τη χρηστική αξία του στην καθημερινή διδακτική πράξη, στο 4ο τεύχος του «φ» θα βρείτε υψηλού επιπέδου Επιστημονικά άρθρα όπως αυτά του μεγάλου Αμερικανού Μαθηματικού, Προέδρου Ειδικών Προγραμμάτων του M.S.R.I. στο Berkeley, Καθηγητή Robert Osserman, με τίτλους: «Μαθηματικά και ο Κόσμος» και «Από τις Μαύρες Τρύπες στη Σκοτεινή Ενέργεια, Κοσμολογία στον 21ο Αιώνα». Στην Ελλάδα ο Καθηγητής Robert Osserman είναι γνωστός από το πολυμεταφρασμένο και πολυδιαβασμένο βιβλίο του «Η Ποίηση του Σύμπαντος». Αλλά και όπως το άρθρο του Καθηγητή της Ιατρικής Ηρακλείου Σ. Παπαβασιλείου με τίτλο «Η Φυσιολογία των Μαθηματικών και τα Μαθηματικά της Φυσιολογίας», όπου φωτίζονται ζητήματα γνωστικής – εγκεφαλικής λειτουργίας που για κάθε εκπαιδευτικό- και ιδιαίτερα Μαθηματικό, είναι σημαντικό να έχει μια στοιχειώδη έστω ενημέρωση γύρω απ’ αυτά, ώστε να αντιλαμβάνεται καλύτερα τις απαιτήσεις και τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζει κατά τη διαδικασία της διδασκαλίας των Μαθηματικών.

Υπάρχουν όμως και εξαιρετικά άρθρα υψηλού επιπέδου, καθαρά εκπαιδευτικού – Μαθηματικού Ενδιαφέροντος, όπως το άρθρο του Σχολικού Συμβούλου των Μαθ/κών Δημήτρη Μπουνάκη με τίτλο «Κυρτότητα και Εξισώσεις», το άρθρο του Λεωνίδα Θαρραλίδη με τίτλο «Ακρότατα και Φράγματα στα Μέτρα Μιγαδικών», το άρθρο και παράλληλα διδακτική πρόταση – μοντέλο του Παναγιώτη Πινάτση με τίτλο «Το Πρόβλημα του Κρυμμένου Θησαυρού», το άρθρο με τίτλο «Χρήσιμες Επισημάνσεις στις βασικές έννοιες των συναρτήσεων και εφαρμογή τους στην πράξη» του Αντώνη Κυριακόπουλου και το άρθρο για την «Αρχή του Περιστερώνα» του Περικλή Παυλάκου όπου μπορεί καθένας πλέον να βρει ότι θα ήθελε (στην Ελληνική Γλώσσα) πάνω στην περίφημη αυτή αρχή των Μαθηματικών με τις ανεξάντλητες εφαρμογές σε όμορφα και δύσκολα προβλήματα, αλλά και σε πολύ προχωρημένα ζητήματα «διαχείρισης του απείρου».